2018. november 28., szerda

Min múlik a hang 3. rész - Erősítők

Ha esetleg lemaradtál a bejegyzés sorozat előző részeiről, mindenképp pótold a hiányosságot, mivel fontossági sorrendben halad a sorozat! :)

1. rész

2. rész

És akkor lássuk a mai témát...

Elértünk egy érdekes fejezethez, ami sokakat érdekelt már. Hogyan és miben változtatja a gitárunk hangját az erősítő..? Itt a válasz rá. :)


A gitár erősítőknek számtalan fajtájuk van, mivel rengeteg típus van működési elv-, teljesítmény-, gyártó-, elektronikai felépítés- és egy csomó más tényező szerint.


Legtöbb esetben megkülönböztetünk csöves-, tranzisztoros-, és modellezős erősítőket. Ezek abban különböznek, hogy a csöves erősítő esetében elektron vákuum csövek játszanak szerepet a hangképzésben, a tranzisztorosnál értelem szerűen a csövek helyét tranzisztorok veszik át, a modellezős erősítők pedig digitális úton, egy már meglévő hang mintavételezését modellezik le, legtöbb esetben egy (vagy több) csöves erősítő hangját utánozzák le.


Csöves erősítő




Tranzisztoros erősítő




Modellezős erősítő




A csöves- és a tranzisztoros erősítők közti különbség igen nagy, mivel a csövek jelének amplitúdója igen változó, míg a tranzisztorok jele állandó, ezáltal a csöves erősítő hangkaraktere sokkal melegebb és életszerűbb, míg a tranzisztoros erősítőké rideg és steril. Nyilván ezáltal a torzított hangjuk is más lesz, mivel a tranzisztor jobban vágja a jelet mint a cső, így egy sokkal egyszerűbb hangképet kapunk... Ez nem jelenti azt, hogy valamelyik jobb-, vagy rosszabb mint a másik, csak más hangjuk van, viszont fontos tényező az, hogy a csöves erősítők nagyon érzékeny műszerek, könnyen elromolhatnak ha nem megfelelően használják őket, drága a javíttatásuk és a csövek cseréje sem olcsó... míg a tranzisztoros erősítők ebből a szempontból sokkal igénytelenebbek, ezért sokan jobban is szeretik cipelni, használni, mivel nem kell rá annyira vigyázni, mint egy csöves társára.



A modellezős erősítőkről is lehetne sokat írni, de azt inkább ebben a bejegyzésben... :) A lényeget fentebb már elmondtam róluk, a továbbá fontos tudnivalókra meg most kitérünk.
A modellezős erősítőket igen csekély összegekért meglehet már szerezni, csak az olcsó, valamint legtöbb esetben silány hangminőségű darabokat nem érdemes! Nyíltan kimondom, én elég rossz véleménnyel vagyok sokukról, mivel ezeknél az eszközöknél az olcsó legtöbb esetben egyenlő a rossz hangzásúval... Míg egy tranzisztoros erősítő olcsón is gyakran lehet jó, egy modellezős viszont legtöbb esetben rossz hangú az alsó kategóriákban, de még a középkategória alján is. :(



Viszont, hogy ne csak szidjam őket, azért el kell ismerni, hogy ha megfizetjük, cserébe jó technológiát kapunk, azaz jó hangú erősítőt. Ilyen például a Line 6 POD HD szériája, vagy a Boss eBand JS 10 nevezetű hangmodulja, ami viszonylag "olcsón" és egy kiváló modellezős erősítő és hangkártya egyben, akár gyakorláshoz, akár amatőr/haladó felvételekhez. Csak a félreértések elkerülése végett, modellezős viszonylatban az olcsó olyan 50.000 forintnál kezdődik, a drága pedig 500.000 - 700.000 forintnál, mint például a Kemper, vagy a Fractal)... A Boss eBand JS 10 pedig kb. egy 140.000 forintos árkategóriát képvisel (2019), ami nem számít még drágának, de egy kimondottan jó erősítő!


Visszatérve kicsit a csöves és tranzisztoros erősítők világába... Van egy elég érdekes, megoldás, hogy az ember csövesebb hangot kapjon egy tranzisztoros erősítőtől, ami kicsit bizarrnak hangzik, de a tény, hogy csöves(ebb) hangzással bírunk, miközben nem kell a széltől is óvnunk az erősítőt, egy elég jó lehetőség. Ezt hívjuk előfok csöves erősítőnek, mikor is az előfokban egy (vagy több) cső képzi a hangot, ezáltal egy csöves jelet kapunk, amit egy tranzisztoros végfok alakít energiává, amivel megszólaltatja a hangszórókat. Dinamikában sokkal gyengébb mint egy full csöves erősítő, viszont így lehet a legegyszerűbben kiküszöbölni az érzékeny végfok csövek meghibásodását... azzal, hogy nincsenek... :D

Előfok csöves erősítő


Végezetül kicsit térjünk ki a csöves erősítők fajtáira, mivel ez megér egy kicsit hosszabb kifejtést.
A csöves erősítők eléggé részletes hozzáértést igényelnek... Például fontos tudni, hogy egy azonos típusú 50- és 100 wattos csöves erősítő, nem csak hangerőben másabb, hanem dinamikában is különbözni fognak... fontos az is, hogy mi alapján különböztetjük meg az erősítők fajtáját... a csöves erősítő gyártásban főként a végfokok alapján különböztetjük meg őket. Ebben is az tesz különbséget, hogy a végfok milyen csövekkel dolgozik. Leggyakoribbak a 6L6, az EL34 és az EL84 csövek. Ezek a csövek komoly hangzásbeli különbségeket jelentenek az erősítők terén, ezért legtöbbször azzal a gyártóval szokták jellemezni a hangzásvilágukat, amelyikre jellemző, hogy ezekkel a csövekkel szereli az erősítőit.

6L6: Fender, Peavey

EL34: Marshall, Blackstar

EL84: a legtöbb blues erősítő általában, de bármilyen kis teljesítményű erősítőbe is szívesen rakják.

A 6L6 csövek hangja éles, karcos, és gyors indítású, míg az EL34 és az EL84 csövek lomhább indításúak, testesebbek, öblösebbek. Leggyakrabban jellemezve a 6L6 az amerikai hangzás csöve, az EL34 pedig a brit hangzásé...


6L6


EL34



EL84


Természetesen előfok csövekből is több fajta létezik, mint például a 12AX7, a 12AT7, az ECC34, ECC83, ECC808, de ezekről majd egy másik alkalommal beszélünk... Amit fontos tudni, hogy előfokot és végfokot külön is össze lehet rakni, ízlés szerint, pont ezért is készít a legtöbb erősítő gyártó cég külön előfok- és végfok egységeket is.

Marshall előfok és végfok egy közös rackbe (konténerbe) szerelve


Ennyi lett volna most az erősítőkről, remélem tudtam hasznos információkkal szolgálni! :) És sose feledd...

"Ki kell próbálni mindent, mert az a biztos!" ;)

~ Sevik Erol Edmond

Köszönet a professzionális elektron cső képekért Aumann Mathias-nak, és Máté Balázsnak, hogy erősítőjének fényképezésével hozzájárult a blog színesítéséhez! :) 




2 megjegyzés: