2022. december 19., hétfő

Focusrite Clarett 2 Pre - avagy életem egyik legjobb választása!


A mai bejegyzést egy kis történettel fogom kezdeni, a bemutatást pedig a közepétől olvashatod majd. :D

"Ez több mint hangkártya"
2022



Akik ismerik a munkásságomat, azoknak meglepő lehet, hogy egy hangkártyáról írok most, mivel nem titok, hogy nem pártolom a manapság híres, plugin-es megoldásokat a gitározás terén, inkább vagyok annak a pártján, hogy egy adott egység csak egy feladatot lásson el, így nálam a házi stúdióban az asztali hangmodul szimulálja a gitárerősítő hangját, a hangkártya csak AD-DA konverterként funkcinál, a számítógépet pedig mindössze rögzítésre és utómunkákra használmom.

Boss JS 10 eBand hangmodul



Régen ezt megtudtam oldani hangkártya nélkül is, mivel a Boss JS 10-nek van beépített interface-e, mely nem is rossz, 24 bit/44,1 kHz-es felbontáson dolgozik. Ez egyszerűen elkészíthető demókhoz, amatőr mixekhez tökéletesen megteszi, de közel sem mondható professzionálisnak, így mikor megjött az igény a hangminőségbeli fejlődésre, elkezdtem komolyabb megoldások után kutatni. Noha volt egy Focusrite Scarlett 2. generációs 2i2 hangkártyám még egy régebbi projektből, de ezt annak idején kizárólag mikrofonozáshoz vettem, komoly szándékaim sosem voltak vele, több okból sem.

Focusrite Scarlett 2i2 Gen 2


Közismert adatok, hogy a Scarlett család legmagasabb felbontási kapacitása 24 bit/192 kHz, de senki nem tesz említést arról, hogy egy hangkártya nem mind egy, mekkora dinamikával dolgozza fel a kapott jelet. Az AD konvertálás folyamán értelem szerűen van jelveszteség, hiszen a digitalizálás ezzel jár, így nagyon fontos az, hogy a kiindulópont jelét hogyan dolgozza fel a hangkárytánk elfőfoka, illetve az AD konvertere. Ezt a mértéket dB(A)-ban mérjük. A 2. generációs Scarlett 2i2 esetében ez 106 dB(A), ami nem rossz mondjuk egy Behringer U-Phoria UM 2-höz képest, ami 83 dB(A)-t tud produkálni... de ez közel sem az a minőség volt, amire én vágytam.

Behringer U-Phoria UM 2



Pont ekkoriban ismertem meg a Focusrite kis gyöngyszemét, a Clarett családot, ami pont a méltán híres, magas audió minőségéről volt már híres ekkorra. 



Röviden bemutatva, a Clarett a Focusrite felsőközépkategóriás hangkáryája, ami a Scarlett nagytesója akarna lenni, de ez a fogalom nem meríti ki azt, ami valójában ez az eszköz... A Clarett egy thunderbolt protokollt használó hangkártyának indult 2015-ben, majd később a kasszasikert követően megjelent az USB-s kiadása is, hogy szélesebb körben elérhető legyen. 




Kiemelkedő hangminőség, mely verhetetlen a kategóriájában. Az RME Babyface Pro fs hangkártyát lekörözi dinamikában (116 dB(A) ), annak ellenére, hogy mindkét modell első szériája ugyanazon konverter csippekkel készült. 



A konverterei megközelítik az Universal Audio Apollo családjának teljesítményét (Clarett: 119.2 dB(A), Apollo: 127 dB(A) ), ami igencsak nagy szó azt figyelembe véve, hogy mindkét típus legkisebb kiadását tekintve is, 2x-es a szorzó az áraik között. Nyilván az Apollo rendelkezik már DSP-vel is, meg egyébb nyalánkságokkal, de az én esetemben, aki csak konverterkén használom a hangkárytát, a Clarett volt a kifizetődő választás. (Ennek ellenére lehet, hogy a jövőben még beújítok egy Apollo-ra is... :D ) 


A Clarett mindezek mellett egy elég komoly analóg előfokkal rendelkezik, ami a Focusrite legendás ISA One előfokát hivatott emlulálni, ezt hívjuk Air funkciónak.

Focusrite ISA One előfok



A család legkisebb tagja a Clarett 2 Pre, ami 2020 és 2022 között 150-180 ezer forint környékén mozgott, az adott árfolyamok függvényében. Ez nekem kicsi volt a leendő terveimhez képest, mivel olyan hangkártyát kerestem, ami legalább 4 csatornát tud biztosítani a munkáimhoz, így a kiszemeltem a Clarett 4 Pre lett. 




2020 karácsonyán így jött is az elhatározás, hogy akkor ez az eszköz lesz a leendő választásom, de mivel éppen nem álltam úgy, hogy beleférjen az ünnepek előttre, így elhalasztottam a megvásárlását, később pedig annyira kevés időm volt a zenei életemmel foglalkozni, hogy az ezt követő 2 évben teljesen jegeltem a dolgot. Végül 2022 nyarán újra rám jött, hogy nekem kéne már az a Clarett... Viszont mivel ekkora már megjelent a Clarett+, ami elvileg az alap Clarett még jobb kiadása, nem mertem előzetes átgondolás nélkül beleugrani már ebbe az adásvételbe. 




Ekkor újabb pár hónap kihagyás volt, mikoris szembe jött velem teljesen véletlen szerűen egy használt Clarett 2 Pre, az egykori árának mindössze 1/3-ért... Persze mondanom sem kell, hogy gondolkodás nélkül lecsaptam rá, hiszen máig is 100.000 Ft. körül vannak ezek a kártyák használtan, én pedig csupán 60.000 forintért jutottam hozzá, ami akár befektetésnek, akár használatra egyaránt jó döntés volt. Persze nyilván továbbra is ott van az igény a 4 csatornára, de na, rám mosolygott és el kellett hoznom... :D Alapvetően is az elképzelésem az volt, hogy azért kéne a 4 Pre, mivel sokat utazom, és az könnyen szállítható, de kellően sokat tud, hogy ne legyek elégedettlen, de most, hogy így alakult, inkább amellett döntöttem, hogy lesz egy 2 Pre utazáshoz, és lesz egy 8 Pre a komoly munkálatokhoz.



Na de itt véget is vetek a mesedélutánnak, és következzen a blog szellemiségének megfelelő, részletes bemutatás.


A Clarett 2 Pre egy USB/Thunderbolt hangkártya, mely 2 csatornával rendelkzik, de külső előfokkal 10 csatornáig bővíthető optikai kábelen keresztül (például OctoPre előfok). Tehát összességében egy 10 be- és 4 kimenetes eszközről van szó.


Focusrite Claret OctoPre előfok



A felszereltség egyszerű, szemből 2 kombi (jack-XLR) csatlakozót találunk, csatornánként kapcsolható fantom tápot (48V), csatornánként egy potenciométert ami a bemeneti jelerősséget szabályozza, körülöttük pedig a Focusrite-tól jól megszokott jelszint indikátor, ami nagyszerű gyorsasággal jelez nekünk, ha túl nagy jelet kapna az eszköz. Ezek mellett egy nagy potmétert a vonal szintű kimenetek hangerejéhez, amit például a visszahallgatórendszerekbe küldünk és egy negyedik potmétert, ami az alatta található nagy jack-es sztereó kimenet hangerejét szabályoza, ami a fejhallgaónknak szánt erősített jelet küldi ki. Az Air mód szoftveresen vezérelhető, akárcsak a kimenő csatornák bemeneti érzékenysége, amiknek a beállításai külön vannak kalibrálva vonal és hangszer szintű jelhez.



Hátul pedig a már említett 4 vonal szintű kimenetet találjuk, MIDI ki- és bemenetek társaságában, valamint optikai bemenetet láthatunk még itt, a táp csatlakozóját és kapcsolóját, nem utolsó sorban az USB/Thunderbolt csatlakozót (típustól függően), végül pedig a Kensington zár csatlakozóját.




Mint láthatjuk, ez egy igen jól felszerelt hangkártya. Annak ellenére, hogy ez a család legkisebb modellje, tudását tekintve a 2. generációs Scarlett 2i4-hez lehetne hasonlítani, ami a Scarlett család közepesen nagy tagja.


És akkor most térjünk ki a legfontosabbakra:


A Clarett 2 Pre dinamikája (119.2 dB(A) ), viszonyítva valamennyi hozzá hasonló kategóriájú-, vagy nála olcsóbb hangkártyához:



Mint láthatjuk, méltó ellenfele nehezen akad, dinamikában a legjobb a konkurens termékek között.



A Clarett 2 Pre előfokának zaja (-128.8 dBu(A) ):



Zaj arányában közepes a felsorolásban, de ez nem azt jelenti, hogy középszerű a többiek között, pusztán azt, hogy van ami még ennél is kisebb zajt képes produkálni. (A Presonus Audiobox pedig kritikán aluli, úgy dinamikában, mint zajarányban... de szerintem jól néz ki legalább, bár ez már ízlés kérdése.)


PreSonus Audiobox USB 96



De beszéljünk kicsit erről az Air módról. A félreértések elkerülése érdekében leszögezném, hogy az Air mód bekapcsolásával a jelútba kerülő előerősítőnek nem az a célja, hogy felerősítse a bemenő jelünket, hanem, hogy szaturálja azt. A szaturációról a későbbiekben írni fogok egy cikket, de most röviden kifejtve annyiról van szó, hogy analóg túlvezérlés során olyan frekvenciák emelkednek ki a hangból, amik élőbbé, "szebbé" teszik azt az emberi fül számára. Ezt csinálják a csöves előfokok is, mikor beiktatunk egyet a mikrofon és a hangkártya közé.

Látható, gyönyörűen teszi a dolgát a Clarett előfoka:





Emellett nem csak az előfoka biztostja nekünk az alacsony zajszintet, hanem az eszköz bemenete is.



A javára írhatjuk még azt is, hogy gyönyörű egyenes a grafikonon a jele úgy a bemenetnek, akárcsak a kimenetnek, azaz nem vág és nem is emel frekvenciákat, ami nagyon fontos, mert ha beleszínezne az alap hangképbe, akkor keveréskor elronthatjuk az arányokat.




Valamint a torzítási arányai is igen jónak mondható.





Lényegében egyetlen probléma van ezzel a csodálatos kütyüvel, az pedig a Focusrite-tól megszokott, közepes minőségű fejhallgatóerősítő... Akárcsak a Scarlett esetében, a Clarett fejhallgatóerősítője is torzítja a jelet egy bizonyos szint után, ezért ajánlott nagy impedanciájú fejhallgatóval használni, ami jól kiküszöböli ezt a problémát. Minden esetre, bár a két testvér hangkártya osztozik az örökletes betegségen, de minőség tekintetében ebben is jobban szerepel a Clarett, mint a Scarlett.





Végeredményben elmondhatjuk, hogy egyetlen kellemetlenséget leszámítva, ami még kiküszöbölhető is, a Clarett egy kívül-belül jól megtervezett, és jól összerakott cucc, egyszóval nagyszerű választás! Csak ajánlani tudom mindenkinek, persze próbáljátok ki ti is, hiszen az a biztos! :)




Clarett 2 Pre USB és a kiegészítő OctoPre előfok




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése