Úgy döntöttem, hogy akár hideget kapok, akár meleget, ezt meg kell lépnem...
Van egy ősi kérdés, amit még a régészek is alátámasztanak, miszerint már a kőkori barlangrajzok is arról meséltek, hogy ez vitatott téma volt... később az ékírásos agyagtáblák is említést tesznek több polgárháborúról, ami e bizonyos téma kapcsán tört ki... a Görög-Perzsa háborúk sem törtek volna ki, ha eltudták volna símítani idejében ezt az ellentétet, de a kérdés örök, melyet már Platón és Arisztotelész is feltett magának, egy platón ülve... (rossz szóvicc volt, tudom, én is csórtam...)
Na de mi is ez a nagy kérdés... az, hogy "Analóg, vagy digitális?". A mai bejegyzésben ezzel a kérdéssel fogunk foglalkozni.
Van egy ősi kérdés, amit még a régészek is alátámasztanak, miszerint már a kőkori barlangrajzok is arról meséltek, hogy ez vitatott téma volt... később az ékírásos agyagtáblák is említést tesznek több polgárháborúról, ami e bizonyos téma kapcsán tört ki... a Görög-Perzsa háborúk sem törtek volna ki, ha eltudták volna símítani idejében ezt az ellentétet, de a kérdés örök, melyet már Platón és Arisztotelész is feltett magának, egy platón ülve... (rossz szóvicc volt, tudom, én is csórtam...)
Na de mi is ez a nagy kérdés... az, hogy "Analóg, vagy digitális?". A mai bejegyzésben ezzel a kérdéssel fogunk foglalkozni.
- Analóg erősítők például a tranzisztoros és a csöves erősítők.
- Digitális eszközök általában a modellező erősítők vagy a hangmodulok, melyek egy analóg jelet digitalizálva, programok útján szimulálják az analóg erősítők hangzását - legalábbis a legtöbb esetben csak probálják ezt tenni... - .
És itt kihangsúlyoznám a szakértőknek, hogy nem a kapcsoló üzemmódú erősítőkre gondolok, hanem a processzor vezérelt, szoftveres előfokokra. :)
Az elején érdemes leszögezni, hogy mind a két oldalnak vannak előnyei és hátrányai...
De térjünk ki mindenre egyenként...
Hátrányai azok, hogy általában nagyok és nehezek, akár fej-láda, akár kombó az adott erősítő, így a fél életünk cipekedéssel tellik mellettük, továbbá ha még pedálboard is van melléjük, akkor ott a milliónyi kábel dugdosás (insert, FX loop, stb stb...), könnyen meghibásodnak ha kellő odafigyelés nélkül használják őket, nem bírják a rázkódást, ezáltal a szállításuk is veszélyes, ha nem kellő odafigyeléssel szállítják őket. Nem utolsó sorban gyönyörű villanyszámlát képesek csinálni... :D De ez utóbbi vitatott dolog... :)
A digitális-, vagy modellező erősítők kifejezés sokszor csalóka... a pontos megfogalmazás inkább a hangmodul, mivel az erősítő az, ami egy jelet erősít, előfok, végfok, kimenő transzformátor stb... eszerint legtöbb esetben csak digitális előfokokról, mondhatni előerősítő szimulációkról beszélhetünk, amikhez nyilván még szoftveresen jönnek az effektek, a hangláda- és mikrofon szimulációk... ez röviden egy hangmodul, és csak az digitális erősítő, ami ténylegesen ki is erősít egy hangot, amennyiben az hangszóróval rendelkezik ha az egy kombó, vagy van végfoka, ami hangszóróra van csatlakoztatva. A hangmoduloknak jó tulajdonságaik, hogy általában eléggé portábilisek, főleg ha egy kisebb fej-, vagy multieffekt méretűek. - Az erősítők itt is nehezek, hiszen nem csak egy részegység, hanem egy egész alkalmatosság, általában hangszóróval a belsejében, kombó erősítőként. - Mivel egy alaplap es a vezérlőfelülete nem foglal túl sok helyet, így a legtöbb gyártó arra megy rá, hogy hangszóró nélkül, simán a modellező egység legyen egy hadveren belül, a maga kis kezelőfelületével. Nagyon jó példa erre az M-AUDIO Black Box-a, vagy a Line 6 Pod HD Desktop-ja...
De jellemző, hogy egy multieffekt van kibővítve egy ilyen erősítő szimuláló tulajdonsággal, így lényegében egy pedálban megkaphatunk szinte mindent amit anno a zenészek vértizzadva cipeltek buliról-bulira. Na de itt jön a bökkenő... Kompakt eszközök, viszont hangminőségben gyakran nagyon alul maradnak az analóg (azon belül is a csöves) társaikkal szemben. Kellő pénzért természetesen nagyon jó hangi adottságokkal rendelkező digitális motyót vehetünk magunknak (vagy másnak is akár... :D), ilyen például a Kemper, a Neural DSP Quad Cortex-e vagy a Fractal valamennyi terméke, de egyesek szerint a jobbak közé sorolható a Line 6 Helix családjának modellei (és a POD Go), a BOSS GT-1000, valamint a Mooer GE 300 multieffektek is, és nem utolsó sorban a Headrush. Hogy melyik termék milyen minőséget képvisel, azt mindenki döntse el maga, de nagyjából elmondható, hogy a nagyok véleménye szeretin a Fractal AXE FX III MK2 a jelenlegi legfejlettebb eszköz ezen a téren.
Egy szó mint száz, a digitális eszközök jó tulajdonsága, hogy kicsik és szinte bárhol elférnek, hátrányuk pedig az, hogy valamennyi felhasználónak bonyolultnak hathatnak, ha pedig valaki zsigerből irtózik mindentől amiben processzor van, szabályosan elfog veszni az irányításukban és feladja max. fél óra után... valamint az, hogy ÁTLAGOSAN a felsőkategóriás típusoknak van csak igazán jó, színpad képes hangjuk. Persze ez megint csak attól függ, hogy kinek mi a jó.
Vannak kivételek, mint például a Line 6 POD HD sorozata, azon belül is például a POD HD 500X, amit elismert zenészek is előszeretettel használnak nagyszínpadon, annak ellenére, hogy a maga bruttó 150.000 forintos árával és a 10 évvel ezelőtti technológiájával egy erősen középkategóriás eszközről beszélünk.
A BOSS eBand JS 10 egy forradalmi ötlet volt a maga idejében (2012), mivel 2.1-es hangrendszerű, annak ellenére hogy egy mini monitorládáról beszélünk, amibe integráltak egy MP3 lejátszót, egy multieffektet, rengeteg erősítő szimulációt, valamint önmagában egy 2 sávos hangkártya. Na de nem is az a lényeg, hogy mennyi mindent tud, hanem az, hogy semmilyen külön, szoftveres ráállítást nem igényel, simán bedugjuk a hálózati áramra, kiválasztjuk a nekünk tetsző presetet, átállítjuk az EQ-kat az ízlésünk szerint, és már mehet is a zenélés. Természetesen csak egy erős középkategóriás hangzásvilág, de a maga kategóriájában verhetetlen szerintem 10/10-es mindenben! Egyetlen hátránya így 2020 körülre már, hogy a mai technológiában készült modellezős eszközök már mind rendelkeznek láda szimulációkkal (más néven IR: Impulse Response), míg a JS 10 csak egy EZ char nevezetű, 1 potis állítási lehetőséggel, ami viszont egy jobb hangzás reményében nagy hiányosság, mert csak hangszóró karaktereket tudunk változtatni, százalékos arányban... ezért ezt külön kell pótolnunk hozzá, egy kiegészítő eszköz formájában, amennyiben szükségünk van rá.
Amit a programok tudnak, természetesen mára már a jobb digitális eszközök is tudják, például a Kemper, a Fractal és a velük egy súlycsoportban említettek, de a Two Notes is előrukkolt újfent egy nagyon okos kis eszközzel, melyet Torpedo CAB M-nek hívnak, és egy külső, láda-, végfok- és mikrofon szimuláció, effektekkel ellátva. Kiváló párosítás a JS 10-hez amúgy! (A későbbiekben a Two Notes Torpedo CAB M-ről is lesz majd egy bejegyzésem. :) )
De akkor a végére én is mondok egy személyes álláspontot:
Személy szerint én a hangmodulokat pártolom, mivel egyrészt nem szeretek cipekedni, másrészt sokkal jobban szeretem a vonal jelet használni élőben, mint a mikrofonozottat, harmadrészt szeretem a kiszámíthatóságot a színpadon, így jobban szeretem az előre beállított hangzásaimat használni színpadon is, hogy ne érjenek meglepetések, egy esetlegesen számomra rossznak megítélt mikrofon pozíció, vagy hangkép rossz kialakítása nyomán. :) Nem utolsó sorban pedig még egy érv... az a tapasztalatom, hogy egy modellezős eszköznek mindig kisebb a bemenő dinamikája mint egy analóg erősítőnek, ami viszont számomra nagyon kedvező, mivel nem szeretek kompresszorral játszani, de szeretem, ha minden pengetésem egyformán értelmezhető, pengetési erőtől függetlenül. :) Így számomra a modellezősök a befutók, de az analóg bestiákat sem vetem meg egy jó kompresszor, vagy egy aktív hangszedő társaságában.
A tanulság az, hogy mindegyik erősítő szerethető valamiért.
- A modellezős eszközök egy teljes jelutat szimulálnak, az előerősítőtől a végfokon és a ládán át a mikrofonig, melyeket nem befolyásolja a tér akusztikája, csak ha kihangosítjuk egy másik eszközzel, de ekkor sem egy nyers gitár hangot kapunk, hanem már egy előre kialakított hangkaraktert, amit egy csöves erősítő esetében egy rögzített és utólag szerkesztett hangsávon kapunk csak, vagy a visszahallgató rendszerben a színpadon, feltéve, ha kellően ügyes és gyors volt a hangtechnikus... :)
Így hát felesleges is őket összehasonlítani, mivel teljesen másképp végzik a szerepüket a gitár megszólaltatásában. DE, ha mégis összehasonlítjuk őket, akkor azt csak azonos minőség kategóriák között szabad, mert mindenből van rosszabb meg jobb... Nem fog valami tényleg jól szólni csak mert csöves, és azért sem lesz rosszabb a hangzása, mert digitális... :)
Mindig az a legfontosabb, hogy neked mire van szükséged! Mindig aszerint válassz magadnak hangtechnikai eszközöket, de minden mást is, mert az ízlések és a pofonok mindig mások...
Én ezt tudom tanácsolni mindenkinek, és szerintem ez a helyes megközelítése ennek az évek óta fennálló vita témának, persze tudom, hogy ez a bejegyzés csak további vitákat fog szülni, de azért úgy gondoltam, érdemes megpróbálni egy lépést tenni a megbékélés felé. 😄
De tudjátok...
"Ki kell próbálni mindent, mert az a biztos!" ;)
~ Sevik Erol Edmond
(katt a linkre, saját felvétel :) )
De térjünk ki mindenre egyenként...
Analóg
A tranzisztoros erősítőket nem taglalnám ebben a bejegyzésben, így most legyen szó a csöves erősítőkről, melyek mellett az szól, hogy igen telten szólnak, hiszen a csövek felharmonikus dúsítóként is működnek, mivel minden analóg jelerősítés valamennyi szaturálással jár- ami elengedhetetlen a frekvenciadús hangzás érdekében -. Meleg hangzás és nagy dinamikatartomány jellemzi őket, a hangnak érezhető ütése is van a csöves végfok által, nem utolsó sorban a végfok transzformátora is beleszínez a hangba, így a csöves erősítő hangi összképe egy elég összetett dolog.
Hátrányai azok, hogy általában nagyok és nehezek, akár fej-láda, akár kombó az adott erősítő, így a fél életünk cipekedéssel tellik mellettük, továbbá ha még pedálboard is van melléjük, akkor ott a milliónyi kábel dugdosás (insert, FX loop, stb stb...), könnyen meghibásodnak ha kellő odafigyelés nélkül használják őket, nem bírják a rázkódást, ezáltal a szállításuk is veszélyes, ha nem kellő odafigyeléssel szállítják őket. Nem utolsó sorban gyönyörű villanyszámlát képesek csinálni... :D De ez utóbbi vitatott dolog... :)
Digitális
A digitális-, vagy modellező erősítők kifejezés sokszor csalóka... a pontos megfogalmazás inkább a hangmodul, mivel az erősítő az, ami egy jelet erősít, előfok, végfok, kimenő transzformátor stb... eszerint legtöbb esetben csak digitális előfokokról, mondhatni előerősítő szimulációkról beszélhetünk, amikhez nyilván még szoftveresen jönnek az effektek, a hangláda- és mikrofon szimulációk... ez röviden egy hangmodul, és csak az digitális erősítő, ami ténylegesen ki is erősít egy hangot, amennyiben az hangszóróval rendelkezik ha az egy kombó, vagy van végfoka, ami hangszóróra van csatlakoztatva. A hangmoduloknak jó tulajdonságaik, hogy általában eléggé portábilisek, főleg ha egy kisebb fej-, vagy multieffekt méretűek. - Az erősítők itt is nehezek, hiszen nem csak egy részegység, hanem egy egész alkalmatosság, általában hangszóróval a belsejében, kombó erősítőként. - Mivel egy alaplap es a vezérlőfelülete nem foglal túl sok helyet, így a legtöbb gyártó arra megy rá, hogy hangszóró nélkül, simán a modellező egység legyen egy hadveren belül, a maga kis kezelőfelületével. Nagyon jó példa erre az M-AUDIO Black Box-a, vagy a Line 6 Pod HD Desktop-ja...
M-AUDIO Black Box
Line 6 POD HD Desktop
Kemper
Fractal AX 8
Line 6 Helix
BOSS GT-1000
Vannak kivételek, mint például a Line 6 POD HD sorozata, azon belül is például a POD HD 500X, amit elismert zenészek is előszeretettel használnak nagyszínpadon, annak ellenére, hogy a maga bruttó 150.000 forintos árával és a 10 évvel ezelőtti technológiájával egy erősen középkategóriás eszközről beszélünk.
Line 6 POD HD 500X
De van egy nagyon fontos tényező, amit sokan elfelejtenek és az pont idevág... Ha valami jól szól, csak lehetne jobb is, azt nagy eséllyel egy szakmájában jártas hangtechnikus szépen feltud javítni, és jól is fog szólni, akár koncerten is, ha viszont valami már atomi szinten gány, és úgy szól mint a kiégőfélben lévő villanymotoros fűnyíró, azzal sajnos még Mózes sem tud mit kezdeni, pedig neki még a tenger is kettényílt... Persze nem szabad egyből leszarozni valamit, mert hát milyen emberek lennénk akkor... Minden cuccnak megvan a jó oldala, csak meg kell találni. Élő példa erre az amit mindig felhozok egy vitában, ha szóba kerül a BOSS Katana... gyönyörű a tisztája, nagyon jó minőségű effektjei vannak, és borzalmas a torzítottja. Akkor..? Valamiben jó, valamiben meg nem. Nyilván az én szemszögemből egy rossz eszköz lesz, mert nem tudom jól használni abban a műfajban amiben mozgok, ettől függetlenül más tudja használni másra, méghozzá nagy örömmel és elégedettséggel. Szóval mindig így kell hozzáállni mindenhez. Persze jobb tisztázni, hogy a tiszta hangot általában minden gyártó nagyon jól megtudja csinálni... a torz csatornákkal szokott baj lenni az esetek 99%-ában. És sajnos eljutottunk oda, hogy a rosszabb minőségű hangok mellett is meg kell említenem pár nevet, mert csak így vagyok igazságos... És akkor most csak a torzított csatornát véve mondok véleményt, mert abban szerintem gyengék:
Line 6 Spider, Marshall CODE, Blackstar ID CORE, Yamaha THR, Fender Mustang, Peavey Vypyr, BOSS Katana...
Fender Mustang
Yamaha THR
BOSS Katana
Line 6 Spider
Peavey Vypyr
Blackstar ID CORE
Mind olyan erősítők, amik csodaszépen szólnak tisztán, de ezek zöme torzított csatornán értelmezhetetlen, ormótlan, recsegős, műanyag hangú "valami"... Nyilván egyik jobb, másik rosszabb, de kiemelném a Line 6 Spider-t, amiért a high gain csatornája valóban nagyon high gain az összes többi, kategóriájában mért "high gain" csatornás erősítővel szemben, valamint a Fender Mustang-ot, mivel kicsit csalóka. Eleinte ugyan olyan gyengének tűnik mint bármelyik másik a felsorolásból, viszont egy kis szoftveres ráállítás után, felvételen nagyon jó kis hangot produkál.
- De kérdem én... van erre valakinek türelme, meg ambíciója? Biztos van... Viszont én azt mondom, hogy valami vagy felhasználóbarát és egyből jó ahogy bedugom a konnektorba, aztán csak személyre kell szabni, vagy megette a fene. Persze ez közel sem igaz a nagytesókra, akiket tökéletesen beállítani a hangszínt már-már hangmérnőki munka... :D Viszont azok összetettsége miatt nem meglepő, hogy be kell állítani őket, hiszen profi műszerek, melyeket nem kimondottan kedv zenére terveztek, ezért is fájlalom, hogy azok az eszközök, amelyek viszont arra lettek kitalálva, hogy egy szobában élvezhesse a gitározni vágyó az inspiratív hangzások tömkelegét, azok nem feltétlenül felhasználóbarátak. :( -
Viszont mindez csak az én személyes véleményem!
- De kérdem én... van erre valakinek türelme, meg ambíciója? Biztos van... Viszont én azt mondom, hogy valami vagy felhasználóbarát és egyből jó ahogy bedugom a konnektorba, aztán csak személyre kell szabni, vagy megette a fene. Persze ez közel sem igaz a nagytesókra, akiket tökéletesen beállítani a hangszínt már-már hangmérnőki munka... :D Viszont azok összetettsége miatt nem meglepő, hogy be kell állítani őket, hiszen profi műszerek, melyeket nem kimondottan kedv zenére terveztek, ezért is fájlalom, hogy azok az eszközök, amelyek viszont arra lettek kitalálva, hogy egy szobában élvezhesse a gitározni vágyó az inspiratív hangzások tömkelegét, azok nem feltétlenül felhasználóbarátak. :( -
Viszont mindez csak az én személyes véleményem!
Nekem kicsit sántít, mikor számítógépen keresztül kell belenyúlni valaminek a szoftverébe ahhoz, hogy jól szóljon (LEGALÁBB a felvételeken...) hiszen itt van egy nagyon jó ellenpélda...
A BOSS eBand JS 10 egy forradalmi ötlet volt a maga idejében (2012), mivel 2.1-es hangrendszerű, annak ellenére hogy egy mini monitorládáról beszélünk, amibe integráltak egy MP3 lejátszót, egy multieffektet, rengeteg erősítő szimulációt, valamint önmagában egy 2 sávos hangkártya. Na de nem is az a lényeg, hogy mennyi mindent tud, hanem az, hogy semmilyen külön, szoftveres ráállítást nem igényel, simán bedugjuk a hálózati áramra, kiválasztjuk a nekünk tetsző presetet, átállítjuk az EQ-kat az ízlésünk szerint, és már mehet is a zenélés. Természetesen csak egy erős középkategóriás hangzásvilág, de a maga kategóriájában verhetetlen szerintem 10/10-es mindenben! Egyetlen hátránya így 2020 körülre már, hogy a mai technológiában készült modellezős eszközök már mind rendelkeznek láda szimulációkkal (más néven IR: Impulse Response), míg a JS 10 csak egy EZ char nevezetű, 1 potis állítási lehetőséggel, ami viszont egy jobb hangzás reményében nagy hiányosság, mert csak hangszóró karaktereket tudunk változtatni, százalékos arányban... ezért ezt külön kell pótolnunk hozzá, egy kiegészítő eszköz formájában, amennyiben szükségünk van rá.
Számítógépes erősítő szimulációk
Eljutottunk egy érdekes részhez, mivel ez is digitális világ, viszont pont más jellemző rá mint a modellező "erősítőkre". Ha éppen nem laptopunk van, akkor egyáltalán nem mobilis a dolog, de még úgysem igazán az, mivel ami ehhez kell, az egy számítógép, egy hangkártya, és valamilyen visszahallgató rendszer. Nos, a "valamilyen visszahallgatórendszer" lehet egy fejhallgató is, de az sosem fogja úgy visszaadni a zenét mint egy monitor pár, vagy valami hasonló... hangfalakkal viszont már tényleg nem buli rohangálni... Így ha minőségi körülmények közt akarunk dolgozni, a cipelhetőséget elfelejthetjük itt is, cserébe viszont klasszisokkal jobb hangminőséget kapunk ezeket a szoftvereket használva, mint amit a modellezős erősítők nyújtanak nekünk átlagosan... Rengeteg állítási lehetőségünk van, az erősítő szimuláción túl láda szimulációt is választhatunk, továbbá mikrofon szimulációt is, és annak a paramétereiket is változtathatjuk (mikrofon távolsága, elhelyezése, stb), valamint effektek sokasága áll a rendelkezésünkre. Ilyen szolgáltatásokkal és ebben a minőségben csak a modernebb hangmodulok rendelkeznek, mint külső egység. De visszatérve a számítógéphez!
Ilyen szimulációs program például a Bias Amp, az Amplitube, a Bias FX, a Guitar-Rig, a JST Guilty Pleasure, a Toontrack EZ MIX, vagy a Jam Vox (ami sajnos már egy holtág a szoftverek közt, mivel a Vox már nem fejleszti tovább, így a 3.03-as, a 2013.02.01-ei verzió érhető csak el, de az még mindig elég jól szól... - kinézetre és szerkezetre pedig kb. ugyan az mint a Bias FX, vagy a Guilty Pleasure.)
Amplitube
Amplitube
Jam Vox
Bias AMP
Guitar Rig
JST Guilty Pleasure
Amit a programok tudnak, természetesen mára már a jobb digitális eszközök is tudják, például a Kemper, a Fractal és a velük egy súlycsoportban említettek, de a Two Notes is előrukkolt újfent egy nagyon okos kis eszközzel, melyet Torpedo CAB M-nek hívnak, és egy külső, láda-, végfok- és mikrofon szimuláció, effektekkel ellátva. Kiváló párosítás a JS 10-hez amúgy! (A későbbiekben a Two Notes Torpedo CAB M-ről is lesz majd egy bejegyzésem. :) )
De akkor a végére én is mondok egy személyes álláspontot:
Személy szerint én a hangmodulokat pártolom, mivel egyrészt nem szeretek cipekedni, másrészt sokkal jobban szeretem a vonal jelet használni élőben, mint a mikrofonozottat, harmadrészt szeretem a kiszámíthatóságot a színpadon, így jobban szeretem az előre beállított hangzásaimat használni színpadon is, hogy ne érjenek meglepetések, egy esetlegesen számomra rossznak megítélt mikrofon pozíció, vagy hangkép rossz kialakítása nyomán. :) Nem utolsó sorban pedig még egy érv... az a tapasztalatom, hogy egy modellezős eszköznek mindig kisebb a bemenő dinamikája mint egy analóg erősítőnek, ami viszont számomra nagyon kedvező, mivel nem szeretek kompresszorral játszani, de szeretem, ha minden pengetésem egyformán értelmezhető, pengetési erőtől függetlenül. :) Így számomra a modellezősök a befutók, de az analóg bestiákat sem vetem meg egy jó kompresszor, vagy egy aktív hangszedő társaságában.
A tanulság az, hogy mindegyik erősítő szerethető valamiért.
Egyik technológia sem jobb mint a másik, mert teljesen más hangkaraktert, játékérzetet és szolgáltatásokat nyújtanak.
- A csöves erősítő egy jól ismert hangzást ad, mely függ az erősítő teljes elektronikájának kialakításától, beleértve a benne lévő csövek típusát is, de ami legalább olyan fontos mint maga az erősítő, az az, hogy hol van elhelyezve... általában fej magasságból halljuk, ahol rengeteg tényező lép fel, mint a szoba akusztikája, az erősítő hangerejének foka, az, hogy milyen magasan van a fülünkhöz képest a hangszóró...
- A csöves erősítő egy jól ismert hangzást ad, mely függ az erősítő teljes elektronikájának kialakításától, beleértve a benne lévő csövek típusát is, de ami legalább olyan fontos mint maga az erősítő, az az, hogy hol van elhelyezve... általában fej magasságból halljuk, ahol rengeteg tényező lép fel, mint a szoba akusztikája, az erősítő hangerejének foka, az, hogy milyen magasan van a fülünkhöz képest a hangszóró...
- A modellezős eszközök egy teljes jelutat szimulálnak, az előerősítőtől a végfokon és a ládán át a mikrofonig, melyeket nem befolyásolja a tér akusztikája, csak ha kihangosítjuk egy másik eszközzel, de ekkor sem egy nyers gitár hangot kapunk, hanem már egy előre kialakított hangkaraktert, amit egy csöves erősítő esetében egy rögzített és utólag szerkesztett hangsávon kapunk csak, vagy a visszahallgató rendszerben a színpadon, feltéve, ha kellően ügyes és gyors volt a hangtechnikus... :)
Így hát felesleges is őket összehasonlítani, mivel teljesen másképp végzik a szerepüket a gitár megszólaltatásában. DE, ha mégis összehasonlítjuk őket, akkor azt csak azonos minőség kategóriák között szabad, mert mindenből van rosszabb meg jobb... Nem fog valami tényleg jól szólni csak mert csöves, és azért sem lesz rosszabb a hangzása, mert digitális... :)
Mindig az a legfontosabb, hogy neked mire van szükséged! Mindig aszerint válassz magadnak hangtechnikai eszközöket, de minden mást is, mert az ízlések és a pofonok mindig mások...
Én ezt tudom tanácsolni mindenkinek, és szerintem ez a helyes megközelítése ennek az évek óta fennálló vita témának, persze tudom, hogy ez a bejegyzés csak további vitákat fog szülni, de azért úgy gondoltam, érdemes megpróbálni egy lépést tenni a megbékélés felé. 😄
De tudjátok...
"Ki kell próbálni mindent, mert az a biztos!" ;)
~ Sevik Erol Edmond
Hangminták:
Amplitube
Amplitube
JST Guilty Pleasure
Bias AMP
Marshall CODE (csak saját felelőségre... :) )
Boss eBand JS 10
(katt a linkre, saját felvétel :) )
Line 6 Helix vs. POD HD 500X
Kemper
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése